Sommerferien 2005

mandag 01-august
Snäck - Berga 43 km.

Luksusnat på herregård.
Det huer os ikke med al den regn, men her bestemmer vi ikke! Så vi må ta' det som det kommer, og vi pakker os ind og ud af regntøjet, den ene gang efter den anden, vi er rigtig yndige med plastposer på fødderne og understyrthjelmen
Heldigvis har vi vores skytsengel, og igen var guderne med os, vi indlogerer os på en herregård til en rimelig pris, og vi kan osse få mad.
Det bli'r turens luksusoplevelse!!

herregården elsabo
Flemming i fuldt regnudstyr!
Elsabo, som var en luksus for cyklisterne at bo på

tirsdag 02-august
Berga - Boda
80 km.

Væltede træer i de svenske skove

træbilen

Det er helt vildt så mange træer der er væltet i skovene.

Vi er nu kommet til de store skove, og de ser herrens ud efter stormen sidste år. Det er helt forfærdeligt at se alle de væltede træer. Der er et kæmpearbejde i gang med at redde, hvad reddes kan. Det er ikke kun træerne, det er osse alle el-masterne langs vejene, er styrtet omkuld. Der ligger bjerge af træstammer alle vegne, og de store lastbiler, der henter træerne kører i pendulfart hele dagen, mellem skovene og savværkerne.
Stormen havde virkelig lagt store skovområder totalt ned
De enmandsbetjente lastbiler havde nok arbejde til lange tider

onsdag 03-august
Boda - Långgölsmåla
(Dea) 75 km.

deas hus i blekinge
dea

Besøger Dea i Langgölsmåla.

Det bli'r igen en lang cykeldag, og endelig når vi frem til Dea, langt inde i skoven!
Dea er rigtig glad for at se os og hun hygger om os med ild i pejsen, lige noget der passer os.
Vi sidder længe oppe og snakker familiehistorier.

Deas hus i Blekinge
Dea

torsdag 04-august
Långgölsmåla (Dea)

cyklerne pudses og smøre
blåbærene ribbes

Pandekager med selvplukkede blåbær.

Kirsten har en drøm om, at Dea laver pandekager og vi skal ha' blåbær til, som vi skal ud i skoven og plukke.
Jeg vil meget gerne ordne vores cykler, de ser "herrens ud" efter 2½ uge på de svenske grusveje i rigtig meget regnvejr.
Jeg fandt tydelige elgspor helt oppe ved Deas hus, og ude i terrænet var det li'så tydeligt, at elgen havde ligget. Det er nok det tætteste jeg kommer på en elg i denne omgang.
Dea og Kirsten kørte over til Allans hus og henter 20 liter vand, og handler nede i byen, og kører ud i skoven og plukker blåbær

Det er tid til smøring og rengøring af cyklerne efter flere dage på de svenske skovveje.
Dea og Kirsten har været i skoven og plukke blåbær, nu skal de ribbes.

fredag 05-august
Långgölsmåla - Olufström
64 km.

middagspause
pause ved åkandesøen

Hård tur til Olufström.

Vejen til Olufström er både bakket og snoet, så der bli'r knoklet igennem! Vi kunne godt mærke på benene, at dagens cykeltur var hård kost!
Vi kom ind i Olufström fra bagvejen! Der var ikke et eneste vejskilt, der viste frem til campinpladsen. Men vi fandt den!

Flemming ta'r sig en middagslur ved den fossende elv.
Kaffepause ved åkanderne

lørdag 06-august
Olufström - Kjüge (Nils)
37 km.

høstakke
flemming kirsten dea og nils

25 millimeter regn i nat.

Vi fandt igen en fin rute fra Olufström til Ivo sjön. Cyklerne blev dog noget tungere at træde rundt på de våde grusveje, og ned ad bakkerne blev de sprøjtet til, så jeg senere på dagen måtte "støve" dem af, så de kunne skinne, når vi nu skulle mødes med Nils.
Vi kom til Ivo sjön, og det var et genkendelsens øjeblik. Her er li'så smukt, som vi husker det, og solen skinnede da vi sad nede ved den lille havn og spiste vores frokost.
Mens vi spiste svævede fiskeørnen pludselig ud over søen. Fuglebog og kikkert kom hurtigt frem, vi blev bekræftet, det var den!
På dagens tur så vi flere musvåger og røde glenter. Vi er sandelig kommet til skåne med de mange rovfugle.

Høstakke
Flemming, Kirsten, Dea og Nils

søndag 07-august
Kjüge - Vindsløv 41km.
3. uge 340km. Total 977km.

Kirsten var lykkelig efter besøget hos Nils.

Vi vågnede så tidligt, at vi fik set solen stå op over Ivo sjön. Rød og mægtig erobrede den dagen, hvorefter vi sov videre et par timers tid!
Igen får ting en ende, og vi takker af for denne gang. Det har været en meget glædelig oplevelse. Nils trives i den skånske!
Lys og munter, glad og optimistisk, selskabelig og sludrevorn!
Li'som i "gamle dage"
!

nilssons postkasse
campingstuga
Nilssons postkasse
Det så igen ud til regn, så vi lånte en campinghytte og lagde vores madrasser ud på gulvet, det var både tørt og varmt.

mandag 08-august
Vindslöv - Skärelid 66km.

Vi er af og til på afveje!

Det er så nemt at køre den forkerte vej, for her mangler rigtig mange vejvisere! Den ene gang efter den anden kører vi på "fornemmeren"! Vi tæller vejene på kortet, og er omhyggelige med at se godt efter de rigtige veje på ruten, alligevel går det ind i mellem galt, vi har enten overset en vej eller talt forkert!
Det har vi gjort nogen gange efterhånden på den her tur, og i dag kostede det 10 kilometer ekstra arbejde!

kirtsen op af söderåsen
skärelid vandrehjem
Kirsten på vej op over söderåsen.
Den sidste nat lå på på vandrehjemeet i skärelid, det var alle tiders, der kan man roligt ta' op en anden gang og vandre på åsen.

tirsdag 09-august
Skärelid - Ballerup 59km.
4. uge 125 km.
Turen i alt 1102km.

Hjemme igen.

Vi skal lige hen over Søderåsen, og det var så den eneste gang der virkelig kom nogle bakker.

Vi kommer helskindet hjem til Ballerup efter en meget regnfuld ferie, og kan endnu engang se tilbage på en skøn cykeltur, med masser af naturoplevelser.
Sverige har igen levet op til vores forventninger - på trods af de mange dage med regn.

Årets fototema har været de håndmalede postkasser, som der især på Gotland var rigtig mange af, men de dukker op hele vejen med mellemrum, og vi har nok fotograferet omkring 100 af dem!

De sidste postkasser på turen, vi har virkelig moret os over den svenske opfindsomhed.